مدل جایزه ملی تعالی سازمانی

الگوی تعالی سازمانی برای جایزه ملی تعالی سازمانی بر مبنای مدل تعالی EFQM تدوین‌شده و به‌صورت دوره ای توسط جایزه ملی تعالی سازمانی موردبازنگری قرار می‌گیرد.
مدل جایزه ملی تعالی سازمانی از ۵ معیار توانمندساز و ۴ معیار نتایج، ۸ مفهوم بنیادین و منطق ارزیابی تشکیل‌شده است.

مدل جایزه ملی تعالی سازمانی ، الگوی تعالی ویرایش ۹۳ است که تدوین این الگوی تعالی بر مبنای ویرایش‌های قبلی الگوی تعالی جایزه ملی تعالی سازمانی و مدل تعالی سازمانی EFQM 2013 تدوین‌شده است.
مدل جایزه ملی تعالی سازمانی از ۸ مفاهیم بنیادین تعالی سازمانی تشکیل‌شده است.

  • ارزش افزایی برای مشتریان
  • پایداری نتایج برجسته
  • توسعه قابلیت‌های سازمانی
  • خلق آینده ای پایدار
  • رهبری با دوراندیشی، الهام بخشی و درستی
  • مدیریت با چابکی
  • موفقیت از طریق استعداد کارکنان
  • هدایت خلاقیت و نوآوری

مدل جایزه ملی تعالی سازمانی از ۹ معیار شامل ۵ معیار توانمندساز و ۴ معیار نتایج تشکیل‌شده است. برای هر یک از زیر معیارهای الگوی تعالی سازمانی خطوط راهنمایی مشخص‌شده است.

  • معیار ۱ – رهبری
  • معیار ۲– استراتژی
  • معیار ۳– کارکنان
  • معیار ۴شراکت‌ها و منابع
  • معیار ۵ – فرآیندها، محصولات و خدمات
  • معیار ۶ – نتایج مشتری
  • معیار ۷ – نتایج کارکنان
  • معیار ۸ – نتایج جامعه
  • معیار ۹ – نتایج کلیدی

مجموع امتیاز توانمندسازها ۵۰۰ و مجموع امتیاز نتایج ۵۰۰ از امتیاز کل ۱۰۰۰ است.

سازمان هایی که در مسیر سرآمدی گام بر می‌دارند بر مبنای الگوی تعالی سازمانی خود را ارزیابی نموده و نقاط قوت و فرصت‌های بهبود را مشخص می‌نمایند. برنامه‌های بهبود متناسب با فرصت‌های بهبود در سازمان شناسایی‌شده و اقدامات لازم جهت اجرای برنامه‌های بهبود توسط سازمان صورت می‌گیرد.

سازما ن های متقاضی برای فرآیند جایزه ملی تعالی سازمانی می‌توانند دریکی ازسطوح تعالی شامل گواهینامه تعهد به تعالی، گواهینامه تقدیرنامه برای تعالی و تندیس شرکت نمایند. در هر یک از سطوح تعالی شرایطی برای دستیابی به آن سطح تعیین‌شده است.

این مطلب توسط سایت جوایز ایران گردآوری‌شده است.